Understanding Inequality: Theory, Evidence and Methodology

Understanding Inequality: Theory, Evidence and Methodology

Inicio / Programas / Understanding Inequality: Theory, Evidence and Methodology

The central subject of the class is income and wealth inequality. Inequality has become a much more important topic in the press, social networks and academic publications over the last decade. The course deals with the methodology used in the work on inequality, the main data sources, the most important theories that have been put forward to explain income and wealth distribution –from the physiocrats until the present--, and the long-run evolution of inequality both within countries and at the world level. It is aimed at providing students with the analytical tools to engage with the academic and policy debate around the topic of inequality.

Regular students at the University (students who are studying for an undergraduate or graduate degree) will not be able to register through the Educación Continua for this course. In case of registration, the Management will proceed with its return.

Branko Milanovic

Doctor en Economía de la Universidad de Belgrado con una disertación sobre desigualdad en el ingreso en Yugoslavia. Fue economista líder del Departamento de Investigación del Banco Mundial por más de 20 años. También ha sido asociado senior del Carnegie Endowment of International Peace en Washington y ha sido profesor de la Universidad de Maryland y Johns Hopkins. También ha sido profesor visitante en Oxford y la Universidad Carlos III. Su principal área de interés está en la desigualdad del ingreso a nivel país y a nivel global, incluyendo las sociedades preindustriales.

Mauricio De Rosa

es Doctor en Economía de Paris School of Economics, con maestrías en Economía de Paris School of Economics y de la Universidad de la República en Uruguay. Es profesor adjunto de la Universidad de la República de Uruguay y su trabajo académico ha estado dedicado a temas relacionados a la distribución del ingreso y la riqueza, a la pobreza y a los efectos de la tributación sobre la oferta laboral y la desigualdad.

Facundo Alvaredo

es codirector de World Inequality Database y World Inequality Lab. Obtuvo su doctorado en Ciencias Sociales de Paris School of Economics y su pregrado en economía de la Universidad de Buenos Aires. Su investigación se centra en los campos de economía pública, la desigualdad del ingreso y la riqueza, y la historia económica del capitalismo.